Alles over implantaten plaatsen

Het kan zijn dat u tanden mist of graag een gebitsprothese wilt. Een tandheelkundige implantaat is in deze gevallen een goede oplossing. Jaarlijks worden er in Nederland ongeveer 600 implantaten geplaatst. Ook bij Tandarts Zaandam voeren we deze behandeling uit. Wij nemen graag de tijd voor u om samen met u te kijken naar de mogelijkheden bij uw gebit, zodat u weer die stralende glimlach krijgt of/en zonder problemen kunt eten, drinken en praten. Lees hier alles over implantaten, het plaatsen en de voordelen ervan.

Wat zijn implantaten?

Bij het een implantaat plaatsen wordt een implantaat bevestigd in de kaak. Een implantaat is een soort kunstwortel die op de plek wordt bevestigd van een niet meer aanwezige tand. Deze kunstwortel wordt dus in het kaakbot geschroefd op de plek waar uw voormalige kies of tand zat. Het materiaal waarvan de implantaat is gemaakt bestaat uit titanium. Dit is een natuurlijke stof waardoor het lichaam de implantaat na het plaatsen bijna altijd accepteert en snel vastgroeit in het kaakbot. Als het implantaat eenmaal vast zit geeft het grip voor een brug (meerdere kunsttanden of kiezen), een klikgebit (een kunstgebit op implantaten) of een kroon (kunsttand of kies).

Voordelen van een implantaat plaatsen

Het plaatsen van een implantaat zorgt voor veel voordelen en mogelijkheden. Voorheen vaak gekozen werd om een brug te plaatsen als u uw tand of kies verliest, kunnen we nu gemakkelijk het gat opvullen. Bij het plaatsen van een brug worden gezonde tanden aan beide kanten afgeslepen om te kunnen plaatsen. Dit is door implantaten te plaatsen niet meer van toepassing, het gebit blijft intact! Bovendien worden protheses en bruggen vaak als zeer pijnlijk ervaren. Een implantaat plaatsen is een goede uitweg waarmee gezonde tanden en kiezen in staat blijven en een de ontbrekende kiezen vrijwel pijnloos worden vervangen.

De voordelen van een implantaat plaatsen onder elkaar:

• Natuurlijk eindresultaat, het lijkt net echt!
  • Het natuurlijke materiaal, titanium, zorgt ervoor dat de implantaat snel vast zit na de plaatsing.
  • Gezonde tanden en kiezen hoeven niet geslepen te worden, zoals bij een brug
  •  Het gaat lang mee en is zeer sterk
  • Biedt veel comfort in vergelijking met andere mogelijkheden
  • De ingreep duurt ongeveer een half uur en het plaatsen van een implantaat is vrijwel pijnloos

Veel mensen zien de voordelen van implantaten plaatsen, maar kijken op tegen de behandeling. Echter merken wij regelmatig dat het plaatsen heel erg meevalt. De plaatsing van een implantaat gebeurt namelijk onder een plaatselijke verdoving waardoor u niet meer pijn ervaart dan normaal is bij een medische ingreep. Het is vergelijkbaar met de ‘pijn’ die u heeft bij het trekken van een tand of een wortelkanaalbehandeling.

Bent u geïnteresseerd in het plaatsen van een implantaat of wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Bij ons terecht voor meer informatie, wij beantwoorden graag al uw vragen! Neem contact met ons op.