Westzijde 212 1506 GG Zaandam
075- 6163112

Angstpatiënten

Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat 80% van de Nederlanders wel eens bang is tijdens een behandeling bij de tandarts. De meeste mensen gaan desondanks elk (half)jaar op controle, maar er is een groep van naar schatting tussen de 500.000 en 800.000 mensen in Nederland die extreem bang is voor de tandarts.

Gebitsproblemen oplossen ondanks angst

Door tandartsangst worden vele periodieke controles overgeslagen en wordt er vaak niets gedaan aan gebitsproblemen. Er bestaan verschillende redenen waardoor angst voor tandheelkundige behandeling kan ontstaan. Bijvoorbeeld door eigen (negatieve) ervaringen, vaak in de jeugd.

Hoe onstaat angst voor de tandarts?

Slechte ervaringen

Dit komt meestal door tandheelkundige ervaringen, maar ook medische en andere soorten ervaringen kunnen hieraan bijdragen. De schooltandarts wordt vaak als oorzaak genoemd. Ook pijnlijke of negatieve ervaringen bij een tandarts in het (recente) verleden kunnen aanleiding zijn voor het ontstaan van angst, net als het gevoel hebben de controle te verliezen.

Modelleren

Een andere manier is het zogenaamde modelleren, waarbij een kind de signalen oppikt die een angstige ouder afgeeft. Als een kind ziet dat zijn moeder ineens angstig wordt in een bepaalde situatie, zal het kind dit soms overnemen. Wanneer deze angst groot genoeg is, loopt de persoon het risico terecht te komen in een vicieuze cirkel, waarbij angst zorgt voor vermijding, vermijding zorgt voor achteruitgang van het gebit, vervolgens voor een negatieve gedachtegang (“nu is het écht mis met mijn gebit”) en uiteindelijk weer voor meer angst. Psychosociale problemen (schaamte) als gevolg van achteruitgang van het gebit spelen ook vaak een rol.

Bang voor pijn of controleverlies

De angst kan betrekking hebben op verschillende aspecten van de behandeling. Angst voor pijn, angst om zelf niks te kunnen doen gedurende de behandeling, angst om te stikken, angst dat een zenuw of tong doorboord gaat worden. Het gaat hierbij vrijwel altijd om gevoelens en gedachten die niet realistisch zijn. Toch blijven mensen vaak bang voor de boor of de verdovingsinjectie. Als mensen het tandartsbezoek uitstellen kan het dan niet anders zijn, dan dat deze ze op den duur ernstigste tandheelkundige problemen krijgen.

Het tandarts bezoek is dan veelal complex omdat er dan veel problemen zijn bij een angstige patiënt.

De enige oplossing: toch weer gaan

Door niet meer naar de tandarts te gaan verwaarloost u uw gebit. Uw angst voor de tandarts kan daardoor leiden tot problemen met uw tanden, kiezen of tandvlees. De pijn wordt erger en uw angst groter. Gelukkig is er wel iets aan deze angst te doen.

Plan uw afspraak

I.v.m. de coronacrisis zijn we open voor spoedpatiënten in de hele regio.