Ontstoken tandvlees voorkomen

Is uw tandvlees rood en gezwollen en bloedt het na het poetsen van uw tanden? Het is dan zeer waarschijnlijk dat u last heeft van ontstoken tandvlees. Wilt u weten hoe u tandvleesontstekingen kunt voorkomen? Wij geven u een aantal tips!

Ontstoken tandvlees

Gingivits, oftewel tandvleesontsteking, is een veelvoorkomend probleem. Ondanks dat het misschien wat onschuldig lijkt, kan het toch ernstige gevolgen hebben. Het doet verschrikkelijk veel pijn in uw mond en kaak. Een zeurende pijn in de mond kan echt ondragelijk zijn. Het veroorzaakt een vieze smaak in de mond, een slechte adem en gevoelige tanden en kiezen. Daarnaast kan het ook hart- en vaatziekten, diabetes en COPD tot gevolg hebben.

Tandvlees kan ontstoken raken wanneer het niet goed wordt verzorgd. Worden poetsbeurten overgeslagen? Poetst u te kort? Reinigt u niet grondig genoeg? Het zou dan best eens kunnen dat dat de oorzaak is van uw ontstoken tandvlees.

Onze tips:

Poets regelmatig

Om tandvleesontstekingen te voorkomen is het allereerst van belang dat u uw tanden goed poetst en reinigt. Doe dit minimaal tweemaal op een dag. U kunt hiervoor verschillende hulpmiddelen gebruiken. Een goede tandenborstel en tandpasta zijn een goede start!

Tandenborstel

Tandartsen raden aan om te gaan voor een elektrische tandenborstel. De poetskracht is bij elektrische borstel minder hard, waardoor het tandvlees dus minder ‘weggepoetst’ wordt. De roterende bewegingen van de borstel zorgen ervoor dat uw gebit beter gereinigd wordt en dat uw tandvlees gezond blijft.

Schoonmaak opties

Daarnaast kunt u het reinigen uitbreiden met flossen en het gebruik van tandenstokers of ragers. Ook spoelen met mondwater draagt bij aan een goede reiniging van het gebit. Dit doodt namelijk de bacteriën die tandplak veroorzaken

Uw lichamelijke conditie

Om het tandvlees gezond te houden is het van belang dat u fit blijft. Eet en drink daarom voldoende, zorg voor variatie in uw eetpatroon en ga af en toe eens een blokje om! Zo houdt u uw lichamelijke conditie op peil.

Tandartsbezoek

Ga regelmatig naar de tandarts. We raden aan om dit minimaal één à twee keer per jaar te doen. Uw tandarts controleert uw gebit en kan op die manier op tijd de ontsteking opmerken en deze vervolgens helpen voorkomen.

Stoppen met roken

Wanneer u rookt is het verstandig te stoppen. Dat is niet enkel goed voor uw algemene gezondheid, maar ook voor uw de gezondheid van uw gebit. Roken tast uw gebit en tandvlees namelijk flink aan.

Ontspanning

Stress is slecht voor de gezondheid. Zorg daarom voor een goede balans in werk en ontspanning. De spanning in uw lichaam zorgt er namelijk voor dat er eerder ontstekingen kunnen ontstaan. Probeer dus de stress zoveel mogelijk te verlagen.

Heeft u last van ontstoken tandvlees? Maak snel een afspraak met ons en wij zullen u helpen dit te genezen en in de toekomst te voorkomen. Neem contact met ons op voor nog meer informatie en tips.