Wat te doen tegen aften?

Een mond vol blaasjes en pijnlijke wondjes. Eén op de vijf mensen heeft wel eens last van aften. Herken jij dit ook? Met deze tips ben jij op de hoogte van wat je ertegen kunt doen.

Wat is een aft

Aften zijn pijnlijke blaasjes in de mond, op de tong of wang met een doorsnede van drie tot vier millimeter. De plekjes zijn grijswit of geel met een rode, ontstoken rand.

Eigenlijk weten doctoren en tandartsen niet altijd waardoor een aft ontstaat. Bij slechts 10% kan een oorzaak worden aangewezen. De ene persoon krijgt ze nooit en de ander is er wel gevoelig voor. Wel zijn er studies die aantonen dat factoren zoals stress, verandering van hormoon (bijv. bij menstruatie), weinig slaap of vitaminetekort invloed hebben op het ontstaan van een aft. Ook kan een wondje in de mond een aft worden. Dit kan komen doordat u bijvoorbeeld op uw wang heeft gebeten, uw kunstgebit niet goed past, te hard uw tanden poetst of iets te enthousiast geweest bent met flossen.

Wat kunt u zelf doen tegen aften?

Aften in de mond kunnen erg vervelend zijn, maar dat hoeft niet. Heeft u weinig last van de aften, dan hoeft u niets te doen. Het voordeel is dat aften vanzelf binnen twee weken verdwijnen. Als je er wel last van hebt dan zijn er een aantal maatregelen die je kunt nemen.

Tips:

Tip 1: Eten en drinken

Let op uw eten. Neem bijvoorbeeld geen pittig en gekruid eten. Dit zal de aft alleen maar extra irriteren. Ook is het belangrijk om geen hard eten met scherpe randjes te nemen en voorzichtig te kauwen. Zo voorkom je dat de aft opnieuw open gaat en versnel je het genezingsproces. Een andere tip is om geen zure dranken zoals sinaasappelsap te drinken. Hoewel hier veel vitamines in zitten, is de zuurgraad van deze dranken te hoog.

Tip 2: medicijnen

Medicijnen die je kunt gebruiken om de pijn te bestrijden zijn mondgel met lidocaïne. Deze aanstipvloeistof is te koop in de apotheek en kun je op de aft smeren voor bijvoorbeeld het eten. Een ander medicijn dat u kunt gebruiken is mondwater. Misschien niet de meest prettige oplossing, maar een mondspoeling met chloorhexidine helpt goed tegen aften. Dit dood de bacteriën waardoor ontstekingen kunnenworden voorkomen. Als laatste oplossing kunt u ook een paracetamol nemen tegen de pijn.

Aften voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Zorg voor een optimale conditie van het gebit en uw gezondheid. Zo wordt de kans op aften minimaal. Bovendien is het belangrijk om bewust te kauwen en rustig te eten. Verder kun je aften voorkomen door minimaal één keer in het jaar naar de tandarts te gaan.