Wat doen bij pijn in de mond?

Pijn in de mond is heel vervelend en kan onbehandeld lang aanhouden. De pijn die u voelt is vaak een kloppende of zeurende pijn. Dit gevoel kan de gehele dag aanwezig zijn maar treedt soms ook alleen op bij eten en drinken of als er lucht langs uw tanden of kiezen gaat.

Pijn in de mond

Pijn in de mond staat vaak niet alleen. In veel gevallen heeft u naast de pijn ook zichtbare klachten. In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de meest voorkomende klachten en hun oorzaken.

Klachten Wijst vaak op Oorzaak
geïrriteerd tandvlees. Het tandvlees is rood en dik en bloedt bij het poetsen of zelfs bij aanraking ontsteking van het tandvlees tandplak
gele of bruine plekken op uw tanden tandbederf tandplak
grijswitte plekjes op tong, lippen, gehemelte of de wangen aften oorzaak onbekend
blaasjes op de lippen of de huid rondom de lippen koortslip herpes virus
scheuren of een korst de mondhoek kapotte mondhoek door vaak likken aan uw lippen of een schimmel of bacterie
een brandende pijn aan de tong mondbranden oorzaak onbekend

Advies bij pijn in de mond

Bij pijn in de mond gelden de volgende adviezen:

• Raak wondjes, zweertjes, blaasjes of aften niet aan. Ook niet met uw tong;
  • Eet en poets voorzichtig;
  • Drink geen zure of hete dranken;
  • Eet geen hard eten met scherpe randje;
  • Niet roken en stoppen met het drinken van alcohol kan helpen om de pijn te verminderen

Medicijnen

Mondgel met lidocaïne kan de pijn die veroorzaakt wordt door aften of blaasjes in de mond verminderen. Deze mondgel is verkrijgbaar bij de apotheek. Raadpleeg de bijsluiter voor het juiste gebruik of vraag de apotheker om advies. Paracetamol werkt ook pijnstillend en kan de pijn in de mond verzachten. Houd u ook hierbij aan de voorschriften in de bijsluiter. Bij een ernstige tandvleesontsteking kan uw huisarts of tandarts u een antibioticakuur voorschrijven. Antibiotica helpen niet bij ontstekingen met een virus, zoals het herpes virus.

Het voorkomen van pijn in de mond

Zoals bij vele gezondheidsproblemen geldt ook bij pijn in de mond: voorkomen is beter dan genezen. Voor het voorkomen van pijn in de mond is een goede mondhygiëne van groot belang. De belangrijkste tips voor een gezonde mond zijn:

• Poets uw tanden 2 keer per dag minstens 2 minuten met tandpasta met fluoride. Gebruik hiervoor bij voorkeur een elektrische tandenborstel;
  • Drink zo min mogelijk frisdrank en andere zure dranken. Ook light-dranken bevatten zuren die zorgen voor slijtage van het tandglazuur (erosie);
  • Poets uw tanden niet direct na het eten of drinken van zure dranken of voedingsmiddelen;
  • Snoep weinig;
  • Rook niet;
  • Gebruik dagelijks een tandenstoker, rager en/of flossdraad om goed tussen de tanden en kiezen te kunnen reinigen;
  • Beperk het aantal eet en drinkmomenten per dag. Dan krijgt het gebit voldoende kans zich te herstellen en is de kans op gaatjes kleiner. Drink een glas liefst in een keer leeg;
  • Ga regelmatig naar de tandarts voor controle, minimaal eens per jaar. Laat ook een kunstgebit minimaal 1 keer per jaar controleren;
  • Meld medicijngebruik altijd aan uw tandarts of mondhygiënist.

Wanneer contact opnemen bij pijn in de mond?

Bel uw huisarts als u last heeft van een dikke wang en koorts. Neem contact op met uw tandarts of kaakchirurg bij kiespijn, tandpijn of pijn in uw kaak of kaakpijn of koorts na een behandeling bij de tandarts of kaakchirurg. Heeft u vragen over goede mondhygiëne of wilt u uw gebit eens goed laten reinigen door onze mondhygiëniste? Maak direct een afspraak. U kunt ook een vraag stellen. Kijk ook eens bij de veelgestelde vragen.

Meer informatie over goede mondhygiëne kun je ook vinden op de website van de beroepsorganisatie van tandartsen.